Részegen komoly döntéseket meghozni sosem jó ötlet – ez tipikusan egy olyan alaptétel, amit a bölcs ember a más kárán, míg a kevésbé bölcs a sajátján tanul meg. Illuminált állapotban sokkal inkább hajlamosak vagyunk kockáztatni, átgondolatlanul cselekedni, apróságokat felnagyítani. Ha pedig ez a képesség társul egy alapesetben is érzelmi alapon, gyors felindulásokból határozó attitűddel, elég komoly katasztrófák is kisülhetnek egy ilyen egyéniség mindennapi tevékenykedéseiből – vagy pedig egy olyan bűbájos, kacagtató komédia, mint a Mezítláb a parkban.
VIII. Henrik uralkodása és életműve nem szerves része a magyar iskolai történelemóráknak, és hiába alapított gyakorlatilag egy új egyházat (részben épp aktuális, viharos nőügyei orvoslása érdekében), a legtöbbeknek a messzi Albionon túl csak annyi rémlik vele kapcsolatban, hogy nagy előszeretettel cserélgette a hitveseit. Ez a téma pedig már önmagában remek feldolgozási alapot nyújt, ami számtalan könyv, film és sorozat után már koncertmusical formájában is meg lett énekelve – idehaza a Madách Színházban.
A már számos elismeréssel díjazott színészek körében sem ritka történet, hogy a sikerük nem hullott az ölükbe, pusztán a tehetségük nem volt elég az álmaik megéléséhez, ezért pályájuk kezdetén, mikor castingról castingra járva kilincseltek akár csak egy pár mondatos szerepért is, kénytelenek voltak más terepen dolgozva előteremteni a megélhetésüket. A szerencsésebbek (vagy a vonzó arcú szerencsétlenebbek, ha a divatszakma kegyetlenségére gondolunk) modellkedéssel kereshették a betevőt, míg a többiek például raktárban dolgoztak, vagy a vendéglátás széles palettáján helyezkedtek el. Akárcsak Sam Peliczowski, akinek a neve ugyan sosem fog feltűnni a DC- vagy Marvel-filmuniverzum alkotásainak stáblistáján, röpke másfél óra alatt azonban mégis szuperhőssé válik – vagy még inkább a színész, aki életre kelti.
Az idei párizsi olimpia egyik legemlékezetesebb pillanata a sok közül kétségkívül az volt, mikor a már az aranyérmet a zsebében tudó svéd rúdugró, Armand Duplantis harmadik próbálkozásra új világrekordot állított be (amit azóta már meg is javított). Bár a „sportág” csak a nevében közös, és a Játékszínben látható Francia rúdugrásról végeredményben nem is derül ki, mi a pontos technikája (de annyi bizonyos, hogy puha ágyon végezve életveszélyes), feszültségben és izgalomban megközelíti Mondo nekifutásait – csak sokkal pikánsabb.
A videójátékok térhódításával a mai világunkon belül egy új nemzetközi közösség jött létre saját szókinccsel és nyelvezettel (az XP-től kezdve a „You died”-on át az NPC-ig), amely egyeseket csak hosszabb-rövidebb időközökre, míg másokat akár egy életre beszippant. Míg ezek a játékok kívülről csak kaszabolós-lövöldözős-szörnyölős, fel-alá loholó vagy a nehézségekben gazdag hétköznapi életünket megszépítővé és faék egyszerűségűvé varázsoló értelmetlenségeknek tűnnek (igen, The Sims, rád nézünk), addig egy egyre duzzadó réteg számára a mindennapok egyetlen élhető mozgatórugójává válnak – nem véltelen, hogy a szakma már külön kezeli a videójátékfüggőséget. Ennek a jelenségnek szentel egy izgalmas eposzt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színház közös, kortárs produkciója.
2022 februárjáig volt egy igen népes korosztály, amely számára a háború csak régi vagy távoli eseményként élt a tudatában. Természetesen közülük sokan éltek már kisgyerekként a délszláv háború alatt is, de még túlságosan fiatalok voltak (voltunk) ahhoz, hogy a háború többet jelentsen azoknál a szétlőtt falú házaknál, amelyek az Adriai-tenger felé tartó utazások alatt sorra felbukkantak. Most viszont a háború ismét itt van a szomszédban, így még aktuálisabbá vált a Radnóti Színházban látható horvát dráma, a 3tél, amely a kisember létbizonytalanságát mutatja meg három különböző idősíkon.
Aki felcsapja a minden élethelyzetben megnyugvást kínáló Jane Austen köteteinek valamelyikét, a kitalált történeteket olvasva előbb-utóbb rácsodálkozik, hogy volt lehetséges ennyi semmittevést belegyömöszölni ennyi életbe? Némi lamentálás után pedig már nem is csodálja, hogy a halhatatlanná vált írónő nőalakjai rendre azzal foglalatoskodnak, hogy előnyös házasságot üssenek nyélbe maguknak/lányuknak/testvérüknek, míg az élelmes férfiak ezen hölgyek közeléből igyekeznek menekülni. Az angol írónő regényei közül a Büszkeség és balítélet élte meg a legtöbb feldolgozást és újragondolást, de talán nem született egyedibb megoldás Joannah Tincey két színészre átírt verziójánál, amely évek óta töretlen sikerrel látható a Centrál Színházban, a Kisszínpadon.
Bár az operett műfaját rendre szokás temetni, a színházi repertoár megkerülhetetlen részei, még ha nem is születik már messze annyi alkotás belőlük, mint a Kálmán Imre, Huszka Jenő és további híres társaik fémjelezte aranykorban. Pedig a mai rohanó világ modern emberének is szüksége van arra az ínyencségre, amelyet az operettek szinte kivétel nélkül kínálnak: a hitet, hogy a jó végül mindig elnyeri a jutalmát, a szerelem pedig minden nehézség felett győzedelmeskedik. Ezt az igényt igazolja vissza a Centrál Színházban (újra)bemutatott Fekete Péter is, amelyet dörgő vastaps kísér.
Egy-egy film- vagy színművészeti alkotásban kiemelt szerepet adni az alkoholnak nem kuriózum, gondoljunk csak az operákban/operettekben nagy eséllyel felbukkanó bordalokra, vagy éppen a pár éve zajos sikert arató
Egyszer volt, hol nem volt, volt egykor egy időszak, mikor a Disney még nagyjából egyeduralkodónak számított a nemzetközileg is elismert, egész estés mesefilmgyártás terén, minek köszönhetően megtehették, hogy évről évre előálltak olyan rajzfilmdarabokkal is, amelyek létező, de a nyugati mainstream számára egzotikusabb kultúrák körében játszódtak. Ezek egyik legkülönlegesebb darabja a Mulan volt 1998-ból – pedig mi magyarok ugyanezt a mesés történetet már évtizedekkel korábban megismertük, ráadásul Huszka Jenő révén operett formájában: ez lenne a Mária főhadnagy.
Bár a hét főbűn közül valahogy kimaradt, az alapvető emberi gonoszság kisebb-nagyobb mértékben ott lapul mindünkben. Az ördögnek ugyanis a részletekben lakozás mellett jellemzője, hogy sosem alszik, és néha azt suttogja a fülünkbe, hogy jól esik egy kicsit piszkálódni, kárörvendeni, provokálni, gúnyolni a gyanútlan másikat, pár pillanatnyi puszta élvezetből. Ha azonban a rosszabbik énünk susogása állandóan elnyomja a jobbik én kiegyensúlyozó szerepét, akkor olyan katasztrófákat is könnyen megélhetünk, mint Hedda Gabler közvetlen, mit sem sejtő környezete – a szűkkörű világégést ezúttal a Katona József Színház állította színpadra.
Aki akkoriban volt gyerek, mikor én, szerencsésnek vallhatta magát, hiszen a vasárnap délutáni Disney-maraton mellett esténként megadatott nekünk az Égbőlpottyant mesék sorozat is, ami tökéletesen felkészített minket a békés alvásra. Ha úgy vesszük, hasonló találmánnyal az arab világ gyermekei is rendelkeztek, már egészen a kora középkor óta – mikor is Seherezádé révén megszületett az Ezeregy éjszaka meséi mesegyűjtemény, amely most wordmusical formájában a Pesti Magyar Színházban kel új életre.
Tengernyi romantikus történet központjában áll egy szerelmi háromszög, pikánsabb esetekben pedig két meglévő pár összetételcseréje sem ritka vezérfonál – a szerelmi négyszögek „főszerepeltetése” azonban ritkább jelenség, hiába van talán még több potenciál ebben a felállásban. Jól tudta ezt Molnár Ferenc is, aki a Józsefváros egyik panziójába, a nehéz, de éppen békés 20. század elejére álmodta meg négy szerelmes ember kesze-kusza történetét.
Filozófiai, lélekboncolgató témájú előadást kifejezetten nehéz vállalkozás lehet színpadra állítani, hiszen a szereplők nagy valószínűséggel inkább csak beszélgetnek, érvelnek, vitáznak, a cselekmény inkább elméleti, intellektuális szinten zajlik a tettek mezeje helyett. A helyzetet tovább bonyolítja, ha az egyik szereplő maga Freud, és az ő téziseinek helytállóságát kell megtárgyalnia egy kritikusával. Piszok nehéz és talán megoldhatatlan feladat, gondoltam én, míg nem láttam a Rózsavölgyi Szalonban Az utolsó óra című előadást.
A rablás mindig hálás történettéma, ugyanis az alapvető akciófaktor mellé még számtalan műfaj sajátos érzelmét be lehet cibálni: könnyen adja magát néhány drámai monológ, a helyzetkomikumból kibontakozó humor-szőnyegbombázás, a szíveket heves dobogásra késztető szerelmi szál, de akár a krimibe illő fordulatok is. A Thália Színházban látható Komédia egy bankrablásról már a címével is egyértelműen belövi, melyik irányzatot részesíti előnyben, de így is tartogat nem egy nem várt fordulatot.
Búcsúzó darabról írni mindig keserédes tevékenység, hiszen épp olyan előadást ajánlanék jó szívvel a színházbarátok figyelmébe, amit már legfeljebb csak egy-két alkalommal lehet látni, és ha valaki még nálunk is később ébred, le is csúszhat róla. Pedig a Rózsavölgyi Szalonban még szilveszter napján megtekinthető Táncórák tökéletes léleksimogató mese egy olyan feje tetejére fordult világban, mint a miénk.
Mai rohanó világunkban a kommunikáció tetemes része az e-mailek, üzenetküldő alkalmazások körébe csatornázódott át, ahol hosszabb mondatokat is szégyentelenül kiválthatunk egy-egy amerikai szlengből átemelt rövidítéssel vagy hangulatjellel, miközben megbújhatunk a hangsúlytalan szavak védőpajzsa mögött, ha és amennyiben már elsajátítottuk a netes üzenetváltások íratlan kódexének minden ágát-bogát. Viszont a leírt szó a kimondottal ellentétben nem száll el, és az is előfordulhat, hogy rossz olvasóhoz kerülve teljes lavinákat indít el. A Belvárosi Színházban látható Bocs, félrement című vígjáték alig másfél órájába a fentiek mindegyike belefért.
Ha romantikus történetek színhelyében gondolkodunk, Párizs kisajátította annyira magának a kategória bajnokai címek egyikét, hogy önkéntelenül is a szerelem világfővárosa jutna az eszünkbe. Hiába tudjuk, hogy Párizsban is vannak sötét sikátorok, bűzlő csatornák, megterem a bűn és a prostitúció, a képzeletünk mégis szenvedélyes érzelmektől túlcsorduló meséket társít a város mellé – így nem csoda, hogy a Göttinger Pál írta és rendezte A nulladik perc is ideális otthonra talált a francia metropoliszban, valamint a Belvárosi Színházban.
A vámpíros történetek már évtizedek óta folyamatos virágkorukat élik, és közelítsék meg bármilyen szempontból is a hosszú szemfogú vérszívók kultuszát, egy valamiben Drakula, Lestat de Lioncourt, Edward Cullen, Matthew Clairmont és hasonszőrű sápatag társaik mindig is egyeznek: hogy akár indokolatlanul is vonzódunk hozzájuk. Mindegy, hogy kiléphetnek-e a napfényre vagy sem, elviselik a fokhagyma vagy a kereszt látványát, minden vámpír izgalmas a maga nemében – pláne, ha még énekelnek is. Mint teszik ezt az akkor még jobb renoménak örvendő Roman Polanski kútfejéből kipattant Krolock grófék.
2020-ban berobbant a köztudatba a dán tragikomédia, a Druk (magyar fordításban: Még egy kört mindenkinek), amely szinte minden rangos filmfesztiválon, köztük az Oscaron is díjesőt magához ölelve fordult meg, és amelyet az egyre inkább remake-ekre szakosodott Hollywood már Leonardo DiCaprio főszereplésével tervez újraalkotni. Pedig a művet jegyző Thomas Vinterberg eredetileg színpadra álmodta meg a négy kiégett dán tanár történetét, csak a lánya – aki napokkal a forgatás kezdete előtt autóbalesetben vesztette életét – győzte meg arról, hogy a történet gyöngyvászonra kívánkozik. Három évvel később azonban a Városmajori Szabadtéri – esőtől ostromolt tetőzetű – Színpadon Martin és barátai visszatértek oda, ahová Vinterberg először elképzelte őket.
A kötelező olvasmányoktól ódzkodó mai iskolások sokkal irigylésre méltóbb helyzetben vannak, mint amilyenben a mi korosztályunk volt: az én osztálytársaim még versenyt futottak a könyvtárba a Kötelezők röviden sokat forgatott példányaiért, vagy reménykedtek abban, hogy filmen sikerül megnézniük azt, amit nem akartak elolvasni. Viszont a mai fiatalság egyre több regény esetében dönthet úgy, hogy megnézi a történet színpadi, azon belül is egyre nagyobb eséllyel zenés köntösbe öltöztetett változatát – ehhez a sorhoz csatlakozott Jókai Mór A kőszívű ember fiai regényeposza is (amit szerény véleményem szerint az alábbi lenyűgözött beszámolótól függetlenül is vétek kihagyni az olvasmányok sorából).
A büntetés intézményesítése óta igen sokan elmélkedtek már a témában rejlő lehetőségek korlátlanságán. Már a Biblia sem bánt kesztyűs kézzel a vétkezőkkel, Szun-ce is kitartóan morfondírozott azon, hogy már a kisebb bűnt is halálos büntetéssel kéne sújtani, hogy elvegye a kedvet a még nagyobb szabályszegésektől, és Shakespeare sem a szelídségéről volt híres ezen a téren. Ezt kiválóan példázza a Szeget szeggel műve is, amelyet némi cirkuszi köntösbe öltöztetve a Vígszínház mutatott be ebben az évadban.
A kevés szerencséstől eltekintve nagy valószínűséggel már mindannyiunknak volt része szakításban, amely szinte sosem lehetett kellemes élmény: szakító félként nagyon nehéz kimondani a végét megalapozó indokokat, míg a szakítást elszenvedő sok esetben nem is számít arra, hogy rövidesen ismét szingli lesz. Ebből a senki által sem kívánt helyzetből pedig leleményes egyéni vállalkozók könnyen meggazdagodhatnak – derül ki a Rózsavölgyi Szalonban nemrég bemutatott Válásguruból.
Nagy családról történetet szőni mindig hálás feladat: rögtön adva van számtalan, nagyon különböző karakter, akik között eleve ott feszül egy adag kibeszélt vagy némán hordozott súrlódási pont, elkerülhetetlen klikkesedések és féltékenykedések, szorosra-lazára fűző szeretetszálak, és természetesen rengeteg olyan rituálé, amit a bekerülők is szeretnének magukénak tudni, miközben a beilleszkedés soha véget nem érő ösvényét járják. Barátságokat szét lehet zilálni, de a családból végképp sosem lehet kikerülni, hiszen a család egy olyan érték, amely még az autóüldözéses akciófilmeposzok gerincét is képes megadni. És ha ezt az értéket még jól nyakon öntjük a mai magyar valósággal, akkor egy olyan eredményt kapunk, amiben mind ráismerhetünk magunkra vagy egy-egy rokonunkra: a Centrál Színházban bemutatott magyartenger ezt a görbe, de mégis egyenes tükröt tartja a nézők elé.