2015. június 29. 15:26 - franyokriszta

Fame

Kemény munka, sok áldozat és harc

fame_a_hirnev_ara_fotosproba_budapesti_operettszinhaz_2015_junius_25_49950.jpgVannak darabok, amelyeknél nem probléma, ha a történet nem kimondottan veretes, inkább csak mozaikszerűen kap innen-onnan egy-két morzsát, és pakolja bele mindezt egy olyan látványvilágba, ahol bőven elég ennyi „storyline”. Ilyen darab a Fame is. Meg olyan darab, amiből kiderül, hogy rengeteg tehetséges, fiatal táncos, zenész, színész, egyszóval MŰVÉSZ él közöttünk. Meg olyan, ami bemutatja, hogy a csillogásnak ára van, és messze nem tart örökké. Meg olyan, ami egy életre bevési Balogh-Barta Viktória nevét a magyar koreográfusok nagykönyvébe. Meg olyan, amit látni kell.

Röpke három óra alatt négy évet öregszünk: egy művészeti iskola diákjainak a hírnév felé vezető úton tett csetléseit-botlásait nézhetjük végig az első tanítási naptól egészen a diploma átvételéig. fame_a_hirnev_ara_fotosproba_2015_06_25_50309.jpgA három tagozat (dráma, tánc és zene) hol összemosódik, hol szétválik, de mindenki kapcsolatban áll mindenkivel. És ez a „mindenki” nagyon színes egyénekből tevődik össze: van itt már tapasztalattal rendelkező csillagocska, halk szavú naiva, fékezhetetlen tehetségű sztárjelölt, művészcsaládba születő lázadó – szóval minden, amit el lehet képzelni művészkörökben. Ennél fogva mindenki különböző úton-módon szeretne eljutni a címlapokig, és mivel egy halom tinédzserről beszélünk, a hormonok is keményen munkálkodnak a háttérben, a szerelem is bekavar itt-ott. Na meg a tanári kar is, akik, diákjaikhoz hasonlóan, szintén nagyon más-más értékrendszerrel és életfelfogással rendelkeznek. Van, aki a saját álmait élné tovább diákjaiban, más tudja, hogy a siker múló délibáb, lehet, hogy a tanulók többségének meg sem adatik, hát nem ártana B-tervet is gyártani az életre. fame_a_hirnev_ara_fotosproba_budapesti_operettszinhaz_2015_junius_25_49880.jpgEzt hangsúlyozza a három kerékbe tört karrier is: Czenner Krisztina, Nagy Bea és Petridisz Hrisztosz hármasa a kudarcok miatt a zenészi/színészi/táncos pályát elhagyó fénytelen csillagok szerepében a színpad előterében tartanak folyton-folyvást tükröt a kiscsillagok elé. Hogy mi a siker – egyénfüggő. Ezért nem is lehet eldönteni a darab végére, hogy kinek sikerült megvalósítania a nagy sztár-álmot, és ki az, aki enélkül is boldog lehet. De nem is ez a lényeg – hanem az a három óra néhol megható vagy elgondolkodtató, de legtöbbször kacagtató látványbomba, amit a Fame nyújt.

carmen1.jpgMuri Enikő alakította a tehetség terén rendkívül jól álló, ám önismeret és -kontroll tekintetében csúfos kudarcra ítélt Carmen Diazt. Táncoslány, de emellett énekel, szöveget ír, és színésznői álmokat is dédelget. Betegesen éhezik a sikerre, és mindent azonnal akar. Mivel önbizalomnak nincsen híján, bárkin keresztülgyalogol, ha az gyors lefolyású álmai ellen emelne szót. Nem túl rokonszenves karakter, mégis, Muri Enikő úgy domborítja ki a karakter vonásait, hogy muszáj sajnálni, miközben lépésről lépésre végignézzük az önpusztítását.

nick.jpgVeréb Tamás Nickje abból az előnyös-hátrányos helyzetből indul, amit úgy hívnak, reklámszereplő. De ő nem elégszik meg a bájos arcból fakadó sikerrel – ő meg akar dolgozni érte, a tehetségéből kifolyóan akar ismertté és elismertté válni. És ezért komolyan, fáradhatatlanul küzd, falja a színháztudományhoz köthető információkat, tanácsokat. Annyira elhivatott, hogy a színházon kívül mást nem is képes észrevenni – az utolsó pillanatokig. Akkor azért kiderül, hogy ebben a fiúban más jellegű érzelmek is vannak, bőségesen!

serena.jpgSimon Panna Serenaként a rajongó kis csitri, aki bohókásan megálmodta magának a színésznő karriert, de a megvalósításhoz még meg kell találnia a saját hangját. Ezt pedig nagyban gátolja a Nick melletti másodhegedűs szerepkör, na meg a Nick iránti olthatatlan rajongás. Így előtte két cél is lebeg, és mikor az egyik veszni látszik, előbukkan belőle a dühös-hisztérikus kis fúria, megmutatva, hogy bizony kemény is tud lenni ez a törékeny kislány! A kitartó munka pedig meghozza édes gyümölcsét a csengő hangú lánynak.

jack.jpgSzabó Dávid Jack Zakowskiként végre igazán megmutathatja, hogy egy zseniális táncos bujkál benne. Az orosz fiú személyiségjegyei már nem annyira pozitívak, sokszor összeférhetetlen alakként lép fel, pedig ez csak a látszat, amivel a félelmeit takargatja. iris.jpgBármikor robban, bármikor sértetten elviharzik, a gerincét olyannyira nem képes meghajlítani, hogy inkább hátat fordít az álmainak, mint hogy kompromisszumot kössön – és ezzel a mentalitással találkozhat végül a nagy szerelem, Iris (Kapitány Dorottya) részéről is, mert a zseniális képességű táncoslány egy tragédia után belefárad az állandó mentőangyal szerepkörbe, és hagyja, Jack találja meg egyedül önmagát, a felelősségteljes felnőttet magában, akivé válnia kéne.

mabel.jpgVágó Zsuzsi Mabelként a tömény tünemény – egy kissé duci táncoslány, aki őrülten szerelmes: az evésbe. Minden, ami édes, sok és hízlal, az olthatatlan vágyat ébreszt benne. Kitartóan küzd önmaga ellen, de aztán a szokásos, elmaradhatatlan derűjével rájön, hogy felesleges a táncosoknak kötelező önsanyargatás, ha egyszer máshol is boldogan kiteljesedhet. Emellett egy csupa szív, segítőkész lány, akinek azért a nyelvét is felvágták rendesen.

joe.jpgKerényi Miklós Máté Joe Vegasa az osztály bohóca. A komolyság olyan távol áll tőle, mint Makó Jeruzsálemtől, vagy ha épp nem humorizál, akkor rajta nevet szereplő és néző egyaránt, mert épp pukkancsként mérgelődik valamin. Fékezhetetlen és eredménytelen hódolója a női nemnek, de a végére csak elhagyja ez a kamaszos-kanos hevület, helyette inkább hűségesnek és odaadónak tűnő potenciális párrá avanzsál.

schlomo.jpgVecsei László Schlomoja a mérleg nyelve, akinek szinte alaptermészete, hogy megpróbálja elsimítani a feszültségeket, képződjenek bárhol, bármiért, bárkinek a részvételével. Ösztönös és öröklött zenei tehetség, aki viszont nem a papa árnyékában akar virágozni – a saját zenészi álmait valósítja meg, még ha szembe is kell fordulnia a családi elvárásokkal. A barátainak viszont sosem okoz csalódást, Carmennel való hamvában halt szerelmében is végig tisztességes, odaadó, önfeláldozó felnőttként viselkedő férfi.

lambchops.jpgA diákkarból még mindenképpen szót érdemel Halápi Katinka vadóc kis Lambchopsa, a női Ringo Star, aki valami olyan boszorkányos ügyességgel püföli a dobokat, hogy abszolút indokolt a tapsvihar a rögtönzött szóló után. goody.jpgA látszólag törékeny, szarkasztikus, robbanékony punkban hatalmas erő lakozik, pár szó után nyilvánvalóvá válik, hogy nem érdemes kötözködni vele – kivéve a trombitás, nőgyűlölő Goodynak (Illés Zoltán alakítása), aki rendszeresen civódik a lánnyal, sok mókás pillanatot szerezve ezzel.

sherman.jpgA tanári kar feje Miss Sherman – Szulák Andreának kimondottan jól állnak ezek a vasszigornak tűnő, de valójában nagyon is érző szívű, emocionális tanárnő szerepek. Ő a történet egyetlen nem-művésze, ennél fogva ő teljesen más szemszögből látja ezt a bohém világot, és tapasztalatai révén tudja: a tehetség fabatkát sem ér, ha nincs mögötte tudás is, ami akkor is talajul szolgálhat, ha a művészeti értéknek már lőttek. Bár jól titkolja, körömszakadtáig harcol minden diákjáért, szereti őket, értük él – nagydala a darab egyik legszebb pillanata.

bell.jpgAuksz Éva a karizmatikus Miss Bell, a tánctanár, Miss Sherman tökéletes ellentéte. Számára az ösztönös tehetség áll a piedesztál csúcsán, és ennek érdekében még kisebb csalásokra is hajlandó, ha úgy érzi, diákjai előmenetele veszélyeztetve van. Folyamatosan konfrontálódik a főnökével, ami végül hibázáshoz vezeti. Komolykodó-vidám énjébe vegyül némi malícia is, amit egy-egy kevésbé sikeresnek tartott diák nyakába előszeretettel bele is öntöget.

myers.jpgDe piszkálódás terén Németh Kristóf Mr. Myerse a csúcs, a cinikus, metsző humorú tanár úr nem kimondottan babusgatja színészpalántáit. Ezzel ugyan fejleszteni akarja a képességeiket, de az önbizalmukat véletlenül sem építi – kivéve, ha közelebb kerülnek hozzá. Akkor azért kiderül róla, hogy aggódik minden rábízott gyermekért, és félti őket a kemény világtól, ami a karrierlehetőségüket körülfogja.

nevtelen2_1.pngLehet, hogy a Fame nem tökéletes, a művészetek minden teréről verbuvált táncosok-zenészek nem ösztönös színészzsenik – de annyi báj és lelkesedés van az előadásukban (akárcsak rutinosabb társaikéban), hogy gond nélkül szemet hunyunk e felett az aprócska hiba felett. Mert hát a csapat tökéletesen a maga szájízére formálta a karaktereket, a sorsukat, teljes hitelességgel küzdenek egymással, egymásért, magukkal, magukért, a fájdalmuk húsba vág, poénjaik hatalmasat durrannak, és életszerűen-szagúan mutatják be, hogy lehet nagyon akarni, azonnal akarni, de „a siker nem Big Mac”.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://esszineszbenne.blog.hu/api/trackback/id/tr337583036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása