2012. január 31. 11:41 - franyokriszta

Koldusopera

1.jpgAki már látta az Operettszínház által bemutatott Koldusopera képeit, valószínűleg elsőre produkált egy „Jézusom!” jellegű klerikális kirohanást. A nyers, fekete-fehér díszletek, az abszurd parókák, és a színészek arcát borító kilónyi smink felettébb kíváncsivá tettek, hogy mégis mit hozott ki a társaság Brecht darabjából.

A némafilmes kivetítést és a hátborzongatóan előadott Cápadalt követően belecsöppenünk London alvilágába, egészen pontosan először is a koldushálózatot működtető Peachum irodájába, aki feleségével együtt épp egy szerencsétlen kezdő koldust indít el pályafutásán. Pár pillanat múlva fény derül a tragédiára: egyetlen lányuk, Polly megszökött otthonról, nem is akárkivel: Bicska Maxival, a híres-hírhedt rablógyilkossal, Peachum egyik legnagyobb ellenségével. 2.jpgA szülők úgy határoznak, észhez térítik lányukat, Maxit pedig végre felakasztatják. Az ifjú szerelmesek épp lakodalmi ebédjüket ülik Maxi bandája társaságában, mikor betoppan a rendőrfőnök, Tigris Brown, aki azonban Maxi ifjúkori bajtársa, és emellett a barátságnál kissé erősebb érzéseket is táplál a kapitány iránt. Peachumné Kocsma Jennyt és prostituálttársait kéri fel, hogy adják rendőrkézre Maxit, mikor náluk tölti szokásos látogatását, Jenny teljesíti is a kérést. Maxi azonban, Tigris Brown legnagyobb örömére, megszökik a börtönből, egyik felesége, Lucy segítségével. Peachum azonban megfenyegeti Brown-t, hogy a királynő koronázását meg fogják zavarni a koldusok hadai, amennyiben Maxit nem fogják el újra és ítélik halálra. Brown állását és életét féltve kénytelen engedni a nyomásnak, Maxinak hátat fordít a bandája, az egymásról korábban mit sem tudó feleségek békét kötve várják özvegyi sorra jutásukat, az elítéltnek nincs elég pénze, hogy megvesztegesse őrét, ám végülis, a történetből kissé kilépve, a királynő utasítására eltörlik a rablógyilkos halálos ítéletét.
 
3.jpgA kolduskirály Jonathan Jeremiah Peachum-öt Balikó Tamás alakította. Bár az énekhangja néhol hagyott maga után kívánnivalót, legalábbis az én fülem számára, a tökéletes prózája minden kis énekhibát elfeledtetett velem. Fenyegető volt, határozott, mindenre volt egy remek ötlete, a társadalom a gátlástalanságig züllesztette, tisztában volt jellemének hibáival, de nem tett ellenük. Az ő posztja volt a nagy igazságok kimondása, és a fent említett tökéletes prózának köszönhetően mind célba is talált.
Méltó párja volt Siménfalvy Ágota, mint Peachumné. Bár elfogadta, hogy a férje felette áll, ezért az utasításait is követte, ha lehetősége nyílott egy kis önállóságra, rögtön kézbe vette az események irányítását, így Maxi első elfogatásában ő játszotta a nagyobb szerepet.
 
4.jpgA kifogástalan modorú Bicska Maxit Dolhai Attila alakította. Kimértségével és néha eljáró kezével megdermesztette a környezetét, szavak nélkül is középpontba került. A nők (és nem egyszer a férfiak is) bomlottak érte, pedig igazi emberi arcát csak a börtönben mutatta meg, mikor a feleségeinek, bandájának, őreinek könyörgött szabadságért, hasztalanul. Nagyon tetszik, mikor Attila nem a tipikus hősszerelmes karaktereket alakítja, szerintem ezekben jobban ki tud teljesedni, és Maxi dalai is remekül álltak a hangjának.
 
 
5.jpgSzinetár Dóra volt Polly Peachum. Nyafka, „luxushoz” szokott, elkényeztetett kislányt játszott, aki bármelyik pillanatban képes egy hatalmas hiszti előadására. Bár önállónak akarja beállítani magát, mégis majdnem mindig elbukik mások akaratával szemben. Viszont mikor a menekülő Maxi rábízza a cég vezetését, sajátos módszerekkel sikerül mégis leszerelnie a lázadozni készülő bandát. Maxi iránti kitartása is addig terjed, míg nem értesül férje csalárdságáról, és bár ölre megy Lucyvel, Szendy Szilvivel a férfiért, végül mégsem segít neki menekülni.
 
6.jpgA korrupt Tigris Brown rendőrfőnököt Szabó P. Szilveszter alakította. Jelentős részesedésért cserébe szemet hunyt Maxi és bandája bűncselekedetei felett, bár a pénznél is erősebb motivációt jelentett, hogy teljes szívével, szerelemmel szerette Maxit, érzéseit nem is tudta véka alá rejteni. Végül mégis többre tartotta a saját életét rajongottjáénál, és bár hóhérkézre adta őt, gyávaságból és sértettségből nem mert már megjelenni a halálraítélt előtt.
 
7.jpgPeller Anna Kocsma Jennyként remekelt. A prostituált korábban Maxi szeretője volt, még gyereket is várt tőle, ám végül szakításra került a sor. Peachumné parancsára, jó pénzért, elárulja Maxit, de komoly lelkiismeret-furdalás gyötri ezért. Anna hangján elképesztően szólt a Cápadal és a Salamon-dal is.
 
8.jpgÉrdekes színfoltja az előadásnak Maxi bandája: az alvezéri posztra vágyó, orosz akcentusú Mátyás (Petridisz Hrisztosz), a sunyi, homoszexuális Jakab (Szabó Dávid), a Chaplint idéző, illemtudó Róbert (Bálint Ádám), az ellenpontját képző Ede (Pálfaly Attila), az olasz macsó-maffiózó típusú Walter (Szerényi László), és a South Park Kennyje, a visító hangot és kapucnit csak egy megszólalásra elhagyó Jimmy (Aczél Gergő). Az egész csapat retteg Maxitól, és bár felnéznek rá és követik a vezért, valójában gyűlölik, ezért is nem segítenek neki kijutni a börtönből (Jakab még az elfogását is tétlenül „alussza” át).
 
9.jpgBár az előadás legvégét még nem sikerült teljesen helyreraknom magamban, összességében a darab nagyon tetszett, kellemesen szórakoztam rajta, és szinte csak a tapsrend alatt döbbentem rá, milyen súlyos mondanivalóval bírt a történet. Remek ötlet volt Béres Attilától ezt a morál és becsület hiányáról szóló darabot ilyen némafilmes és már-már szürreális környezetbe ágyazni. És ahogy a darab során többször is elhangzik, ebből is tanulhattunk valamit.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://esszineszbenne.blog.hu/api/trackback/id/tr724030578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása