HTML

"...és színész benne minden férfi és nő"

Beszámolók a színház világából, legyen az: kőszínház, szabadtéri színház, független színház, prózai színház, zenés színház, táncszínház, mozgásszínház, alternatív színház, klasszikus színház, repertoárszínház, árnyszínház, fényszínház, kis színház, nagy színház, óriás színház, monoszínház, tömegszínház, vidám színház, szomorú színház… Egy szóval minden, ami színház! Na jó, három szóval…

Facebook

Friss topikok

  • polpetti: Gömöri közepesen rossz. Nem egy nagy tehetség, nem kellene ennyi nyomni, vannak nála sokkal tehets... (2017.06.28. 14:55) Szerelemben ázó szteppcipők - Ének az esőben
  • franyokriszta: @jolankovacs: Kedves Jolán! Én csak ezzel a szereposztással láttam a darabot, ezért csak róluk tud... (2016.03.14. 11:03) Illúzió a türelem – Sybill
  • franyokriszta: A lottó részt. Kicsit öncélúnak, indokolatlanul soknak tartottam az egymás mellett elbeszélés hang... (2015.06.02. 10:47) Sirály

Címkék

Abigél (1) Ábrahám Gabriella (1) Aczél Gergő (2) Adler Judit (1) Adorjáni Bálint (1) Ágoston Katalin (7) Ájlávjú (1) Alföldi Róbert (3) Almási Sándor (1) Álmosd Phaedra (2) Ambruzs Ádám (2) Andrádi Zsanett (2) Andrusko Marcella (1) Angler Balázs (6) Angyalok Amerikában (1) Asiama Evelyn (1) Átrium Film-Színház (2) Átutazók (1) Auksz Éva (3) Az álomkommandó (1) Az ember tragédiája (1) A chicagói hercegnő (1) A folyón túl Itália (1) A hős és a csokoládékatona (1) A kaukázusi krétakör (1) A lepkegyűjtő (1) A Macskadémon (1) A mosoly országa (1) A Notre Dame-i toronyőr (1) A nyomorultak (1) A Padlás (1) A Pál utcai fiúk (1) A Szépség és a Szörnyeteg (1) A szív hídjai (1) A végítélet napja (1) A velencei kalmár (1) A zöld kilences (1) A zsidó (1) Bach Kata (3) Bajadér (1) Bajor Lili (1) Bakó Kitti (1) Balázsovits Edit (1) Balázs Csongor (1) Balikó Tamás (1) Bálint Ádám (5) Balla Eszter (2) Balogh-Barta Viktória (1) Balogh Anna (2) Balogh Bodor Attila (4) Balsai Mónika (1) Bánfalvi Eszter (4) Bán János (1) Barabás Kiss Zoltán (1) Baranyai Annamária (1) Baranyi Hanna (1) Bardóczy Attila (1) Barkóczi Sándor (3) Baronits Gábor (1) Básti Juli (1) Bata Éva (3) Békéscsabai Jókai Színház (1) Beleznay Endre (1) Belvárosi Színház (2) Benedek Miklós (1) Benkóczy Zoltán (2) Bereczki Zoltán (3) Bertalan Ágnes (1) Billy Elliot (1) Bíró Eszter (1) Blaskó Péter (3) Blénesi Zsolt (1) Bodnár Erika (1) Bohém Casting (1) Bojtos Luca (1) Boldizsár Tünde (1) Boncsér Gergő (4) Borbás Gabi (3) Borbély Richárd (1) Borbiczki Ferenc (1) Börcsök Enikő (3) Bordás Barbara (5) Bori Réka (1) Borka Dávid (1) Boronyák Gergely (1) Botos Éva (4) Brasch Bence (4) Broadway felett az ég (1) Buch Tibor (1) Budapesti Nyári Fesztivál (2) Bűn és bűnhődés (1) Bus István (1) Centrál Színház (12) Chicago (1) Chován Gábor (1) Cigányszerelem (1) Címzett ismeretlen (1) Cirkuszhercegnő (1) Csákányi Eszter (1) Csapó Attila (2) Csárdáskirálynő (1) Cseh Dávid (1) Cseh Judit (3) Csengeri Attila (1) Csengeri Ottília (5) Csere László (1) Cserna Antal (6) Csiby Gergely (3) Csínom Palkó (1) Csókos asszony (1) Csomós Lajos (1) Csomós Mari (1) Csonka András (4) Csopotterápia (1) Csorba Jázmin (1) Csőre Gábor (1) Csórics Balázs (1) Csuha Lajos (2) Csuja Gergely (1) Czenner Krisztina (1) Czigány Judit (3) Dancs Annamari (9) Dányi Krisztina (1) Debreczeny Csaba (1) Décsi Zsófia (1) Dévai Balázs (1) Dézsy Szabó Gábor (7) Dobos Judit (1) Dóczy Gabriella (1) Dolhai Attila (7) Domoszlai Sándor (1) Dumaszínház (1) Édes Anna (1) Egri Bálint (1) Egri Kati (1) Egri Márta (1) Egyházi Géza (2) Egyszer élünk avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe (1) Egy éj a Paradicsomban (1) Elek Ferenc (1) Elfújta a szél (1) Elisabeth (1) Előd Álmos (1) Elsötétítés (1) Ember Márk (3) Ének az esőben (1) Enyedi Éva (1) Érintések (1) Erkel színház (1) Eszenyi Enikő (2) Esztergályos Cecília (1) És már senki sem (1) És Rómeó és Júlia (1) Fábián Nikolett (1) Facskó Marica (1) Falusi Mariann (1) Fame (1) Faragó András (10) Farkasházi Réka (1) Farkas Dénes (2) Farkas Izsák (1) Farsang Emese (1) Fehér Tibor (4) Fejszés Attila (1) Fekete-Kovács Veronika (1) Fekete Csaba (1) Fekete Ernő (1) Feke Pál (3) Felföldi Anikó (1) Fesztbaum Béla (5) Ficzere Béla (2) Fillár István (1) Fischl Mónika (6) Földes Tamás (4) Földi Ádám (2) Forgács Péter (1) Formán Bálint (1) Frankó Tünde (1) Frányó Andrea (2) Függöny fel! (1) Fullajtár Andrea (1) Füredi Nikolett (1) Gálvölgyi János (2) Gáspár Sándor (2) Gazdag Tibor (1) Géczi Zoltán (1) Gere Orsolya (1) Gergely Katalin (1) Gerner Csaba (2) Gesztesi Károly (1) Geszthy Veronika (1) Getto Márton (1) Ghost (1) Gilicze Márta (2) Góbi Rita (1) Góbi Rita Dance Company (1) Gőbölös Krisztina (1) Gömöri András Máté (4) Göth Péter (1) Gregor Bernadett (1) Gróf Gréta (1) Gubik Petra (3) Gula Péter (1) Gulyás Attila (1) Gyabronka József (2) György-Rózsa Sándor (2) Györgyi Anna (1) Gyulai Csaba (1) Gyuriska János (1) Hábermann Lívia (1) Háború és béke (1) Hair (1) Hajduk Károly (3) Hajdu Ádám (1) Hajdú László (1) Hajdu Steve (2) Hajmeresztő (1) Halálos tavasz (1) Halápi Katinka (1) Halász Judit (2) Hamlet (1) Hamlet.ws (1) Harkányi Endre (1) Három nővér (1) Hartányi Gábor (1) Hassan G. Otero (1) Haumann Péter (1) Hazafit nekünk! (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegedűs Barbara (1) Hegedűs D. Géza (3) Hegyi Barbara (3) Heisz Krisztián (1) Herczeg Adrienn (1) Herczeg Tamás (1) Hernádi Judit (1) Herzl (1) Hevér Gábor (5) Hirtling István (1) Holecskó Orsolya (1) Homonnay Zsolt (5) Horváth Illés (1) Horváth Mónika (1) Horváth Virgil (1) Hujber Ferenc (1) Huszti Péter (2) ifj. Vidnyánszky Attila (1) Igó Éva (3) Illatszertár (1) Illés Zoltán (1) Incze József (1) Isten kontra Alexander (1) Janicsek Péter (2) Jantyik Csaba (6) Janza Kata (5) Járó Zsuzsa (4) Játékszín (1) Jegercsik Csaba (1) Jenes Kitti (3) Jézus Krisztus Szupersztár (1) Jordán Adél (2) Jövőre Veled Itt! (1) Józan László (3) Józsa Imre (1) Juhász István (1) Juhász Levente (1) Kabai Alex (1) Kádár Szabolcs (4) Kállay Bori (3) Kalmár Magda (1) Kalocsai Zsuzsa (3) Kapitány Dorottya (1) Kapócs Zsóka (1) Karácsonyi Zoltán (6) Karányi Péter (4) Kardos Róbert (2) Karsai J. András (1) Kaszás Gergő (1) Katkó Ferenc (1) Katona József Színház (2) Katona László (2) Kékesi Gábor (2) Kékkovács Mara (3) Kelemen Dániel (1) Kerekes József (1) Kerekes Kristóf (1) Kereki Anna (1) Kerényi Miklós Máté (17) Keresztes Tamás (1) Kern András (2) Király Anna (1) Király Dániel (1) Kisfaludy Zsófia (1) Kiss Dávid (1) Kiss Diána Magdolna (1) Kiss Tivadar (1) Kiss Zoltán (1) Klinga Péter (1) Kocsis Dénes (7) Kocsis Gergely (2) Koldusopera (1) Köllő Babett (1) Komornik András (1) Kopek Janka (2) Kósa Zsolt (1) Koscsisák András (1) Kovács Áron (1) Kovács Gergely (1) Kovács Olivér (1) Kovács Szilárd (1) Kováts Adél (1) Kramer kontra Kramer (1) Krétakör (1) Kulin András (1) Kulka János (7) Kurkó József (1) Kurta Niké (1) Kútvölgyi Erzsébet (1) Laboda Zsanett (1) Ladinek Judit (1) Lajos András (1) Laki Péter (1) László Attila (2) László Zsolt (10) Lázár Balázs (1) Lázár Kati (1) Lear király (1) Lehoczky Zsuzsa (7) Lengyel Tamás (3) Les Misérables (1) Lévai Enikő (1) Lévay Viktória (1) Lili bárónő (1) Liptai Claudia (1) Liszi Melinda (1) Lovas Rozi (1) Lóvátett lovagok (1) Lukács Anita (2) Lukács Marcell (1) Lukács Sándor (2) Lukáts Andor (1) Macbeth (1) Madách Színház (5) Magócs Ottó (1) Magyar Attila (3) Magyar Színház (1) Majsai-Nyilas Tünde (2) Makranczi Zalán (6) Makray Gábor (1) Marica grófnő (2) Marie Antoinette (1) Marik Péter (1) Martinovics Dorina (3) Márton András (1) Marton Róbert (2) Maszlay István (1) Mátyássy Bence (4) Ma este megbukunk (1) Medgyesi Mária (1) Medveczky Balázs (2) Melis Gábor (2) Menyasszonytánc (1) Mertz Tibor (1) Mester és Margarita (1) Mészáros András (3) Mészáros Árpád Zsolt (9) Mészáros Gergő (1) Mészáros Máté (2) Mészáros Piroska (1) Mező Zoltán (1) Miklós Marcell (1) Mikroszínpad (1) Mikve (1) Miller Zoltán (1) Misinszki Csilla (1) Miss Saigon (1) Moksony Milla (1) Molnár Ágnes (1) Molnár Áron (2) Molnár Ervin (1) Molnár Piroska (1) Molnár Szilvia (1) Monori Dominik (1) Monte Cristo grófja (2) Moravszki Enikő (2) Mucsi Zoltán (1) Muri Enikő (2) My Fair Lady (1) Nádasi Veronika (8) Nádas Gábor Dávid (1) Nagy-Kálózy Eszter (2) Nagy Bea (1) Nagy Dániel Viktor (2) Nagy Ervin (2) Nagy Feró (1) Nagy Mari (3) Nagy Sándor (4) Nagy Zsolt (1) Náray Erika (2) Négy meztelen férfi (1) Némedi Árpád (1) Németh Ádám (2) Németh Attila (3) Németh Gábor (1) Németh Kristóf (2) Nemzeti Színház (8) Ódor Kristóf (1) Oláh Tibor (2) Operettszínház (28) Ördögölő Józsiás (1) Orlai Produkciós Iroda (5) Oroszlánok Aquincumban (1) Orosz Ákos (1) Oszvald Marika (6) Ottlik Ádám (3) Ötvös András (1) Pálfalvy Attila (4) Pálfi Kata (1) Pálmai Anna (2) Pál András (1) Pannon Várszínház (1) Pápai Erika (2) Papp János (4) Pap Kati (1) Pap Vera (1) Parasztopera (1) Parti Nóra (1) Pavlevits Béla (1) Peller Anna (7) Peller Károly (4) Pesti Színház (4) Péterffy Lili (1) Péterfy Bori (2) Péter Kata (3) Péter Richárd (5) Pethes Ágnes (1) Pető Kata (1) Petridisz Hrisztosz (6) Petrik Andrea (1) Petróczi Gábor (1) Pillanatfelvétel (1) Pindroch Csaba (1) Pirgel Dávid (4) Pletykafészek (1) Pokorny Lia (4) Polyák Lilla (4) Polyák Rita (1) Porogi Ádám (1) Prescsák Zita (1) Punk Rock (1) Puskás Péter (1) Putz Attila (1) Rába Roland (2) Rada Bálint (5) Radics Bernadett (1) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (1) Raktárszínház (4) RAM Colosseum (2) Rebecca (1) Rékai Nándor (1) Rétfalvi Tamás (1) Réti Adrienn (4) Reviczky Gábor (1) Ricse Ricse Beatrice (1) Robin Hood a tolvajok fejedelme (1) Rómeó és Júlia (1) Rózsavölgyi Szalon (1) RS9 Színház (1) Rudolf Péter (3) Sáfrány Emese Aleska (1) Sághy Tamás (1) Samu Kristóf (1) Sándor Péter (2) Sánta László (1) Sarádi Zsolt (1) Sárkány Zsolt (1) Sárközy-Nagy Ilona (1) Sasvári Sándor (1) Schell Judit (3) Scherer Péter (1) Schmied Zoltán (5) Schneider Zoltán (1) Serbán Attila (4) Seress Zoltán (3) Showszínház (1) Shrek (1) Siménfalvy Ágota (3) Simon Boglárka (3) Simon Kornél (5) Simon Panna Boglárka (4) Sinkó László (1) Sinthavong Zsófia (1) Sipos Imre (1) Sipos Vera (1) Sirály (1) Sodró Eliza (1) Sok hűhó semmiért (1) Söptei Andrea (4) Spinoza Színház (2) SportAréna (1) Stefancsik Annamária (1) Stefanovics Angéla (1) Stohl András (9) Sybill (1) Szabó Dávid (5) Szabó Dóra (2) Szabó Éva (1) Szabó Kimmel Tamás (5) Szabó P. Szilveszter (12) Szabó Vera (1) Szalay Kriszta (1) Szamosi Zsófia (1) Szántó Balázs (1) Száraz Tamás (1) Szarvas József (1) Szatory Dávid (9) Szávai Viktória (1) Szegfű Ildikó (1) Szemenyei János (1) Szendy Szilvi (10) Szente Vajk (2) Szentivánéji álom (1) Szentmártoni Norman (1) Szép nyári nap (1) Szerdán tavasz lesz (1) Szerednyey Béla (2) Szerelmes Shakespeare (1) Szerémy Dániel (1) Szerényi László (5) Szervét Tibor (1) Szikszai Rémusz (1) Szilágyi Csenge (5) Szinetár Dóra (2) Szkéné Színház (1) Szőcs Artur (2) Szőke Pál (1) Szolnoki Tibor (1) Szomor György (4) Szulák Andrea (5) Takács András (1) Takáts Eszter (1) Tamási Zoltán (1) Tavaszébredés (1) Telegdi Kamilla (1) Telekes Péter (6) Tenki Réka (3) Thália Színház (5) Thália Tanoda (1) Timon Barna (1) Tíz kicsi néger (1) Tőkés Nikoletta (1) Tompos Kátya (2) Tonhaizer Tünde (1) Tornyi Ildikó (3) Törőcsik Mari (1) Tóth András (3) Tóth Angelika (1) Tóth Fanni (1) Tóth Gabi (1) Trecskó Zsófia (1) Trokán Nóra (1) Twist Olivér (1) Udvaros Dorottya (3) Újszínház (1) Ullmann Mónika (1) Úri muri (1) Vadász Zsolt (3) Vágó Betti (3) Vágó Zsuzsi (10) Vámosi Máté László (1) Várfi Sándor (1) Varga Zsanna (1) Vári-Kovács Péter (4) Varju Kálmán (4) Városmajori Szabadtéri Színpad (1) Vásári Mónika (1) Vecsei H. Miklós (2) Vecsei László (1) Végh Judit (1) Veled Uram! (1) Verebes István (1) Veréb Tamás (3) Vérszipoly (1) Vicces királykisasszony?!? (1) Vidám Színpad (1) Vígszínház (10) Viktória (1) Visnyei Máté (1) Vizi Dávid (3) Vizlendvai Áron (1) Vörös Edit (2) Weil Róbert (1) Wunderlich József (4) Zádori Szilárd (4) Zayzon Csaba (1) Znamenák István (2) Zoltán Áron (2) Zsurzs Kati (1) Címkefelhő

Linkek

Hernádi Judit Rajongói Oldal

 

Gömbszörppel a világ körül

Tolsztoj.rar – Háború és béke

franyokriszta 2018.01.23. 08:11

01_haboruesbeke_ea_01_domolky_daniel_web_010_rb_1000x800.jpgMég az irodalom fakultáció kevésbé izgalmas pillanatiban vette be magát az agyamba a gondolat, hogy a szappanoperák valójában az orosz klasszikusokat „nyúlják”: itt is mindenki szerelmes valakibe, aki soha nem lehet az övé, vagy ha mégis, gyorsan el is veszíti, mindenki egy hatalmas család tagja, és mindenki végtelenül hosszan tud intrikálni. Csak az a különbség, hogy az orosz klasszikusok szólnak is valamiről.

haboruesbeke_ea_01_domolky_daniel_web_006_rb_1000x800.jpgA Vígszínház nagy fába vágta a fejszéjét a Háború és békével, hiszen egy végtelen sok szálon futó, tetemes műről van szó, így kénytelen sűríteni a történetet – amit nagyon jól old meg! Eltűnik a nézők és a színészek közti láthatatlan fal, a frissen belépő karakterek előbb pár jellemzővel bemutatják magukat, a karként is működő fiatal színészek már a darab elején családfákat osztogatnak és felvázolják a helyzetet, majd a darab közben is folyamatosan mesélik, hogy éppen hol járunk, és mit hagytunk ki. A tömörített Tolsztoj-darabban persze a lényeg megmarad: a napóleoni háborúk idején csöppenünk bele az orosz krémbe, amiben nem minden hozzávaló keveredett el csomómentesen. A vagyonos Bezuhov gróf rajong Napóleonért, de hagyja magát belerángatni egy szerencsétlen házasságba, majd különböző eszmék között ide-oda vergődve válik végleg csalódott emberré. Andrej herceg már eleve egy boldogtalan házasságból startol, és a katonai hírnévről álmodik, de valahogy mindig bukásra van ítélve, sosem élheti meg a tartós boldogságot. haboruesbeke_ea_01_domolky_daniel_web_004_rb_1000x800.jpgNatasa Rosztova pedig kislányból válik lángoló-égető nővé, akinek egy veszte van: a férfi, minél több van belőle. Családok hullanak darabokra, ahogy a franciák egyre nagyobb területeket prédálnak fel Oroszországból, barátok válnak halálos ellenségekké, hogy aztán a csatatéren békét kössenek, fiatal fiúk áldozzák életüket a hazájukért, de ez egyáltalán nem vigasztalja az anyákat. Viszont amilyen jól ment a lényeges elemek kimazsolázása a darab háromnegyedében, olyan összecsapottá válik az előadás vége (bár látványban az a legerősebb rész, ezt elismerem). Az egymáshoz kapcsolódó jeleneteket szemelvények váltják fel, és a szálak elvarratlanok maradnak, nem lehet érteni, ki miért kötött ki a másik mellett – és még az sem egyértelmű, hogy az egyik főszereplő már meg is halt! Még úgyis nehéz letisztítani a végső képet, ha az ember olvasta valamikor a művet – nagy kár érte, mert e nélkül a szépséghiba nélkül tökéletes is lehetne ez a darab!

pierre.jpgKirály Dániel Pierre Bezuhovja egy bumfordi, aranyszívű nagymackó, aki vérprofiként hozza magát egy pillanat alatt kellemetlen helyzetbe, hiszen sosem tudja, hogy mikor kellene megszólalnia, és hogy akkor mit kéne mondania. Kikapós, durva felesége mellett lassan érik igazi férfivá a megalázott férjből, de a barátaiért tűzbe menne. Elveivel való meghasonulása a Dolohovval (Zoltán Áron) való párbaj után kezdődik, de végül szakít a bonapartista énjével, és kisebb-nagyobb vargabetűk után csak beér a maga békés, megtépázott kikötőjébe. Elég kettős karakter: esetlenségéért muszáj imádni, de közben valahogy mégis elidegeníti magától a nézőket.

andrej.jpgWunderlich József Andrej Bolkonszkijként a jellem embere: ígéreteihez a végletekig tartja magát, és nem elsődleges célja, hogy boldog legyen, annál sokkal fontosabb, hogy megfeleljen az elvárásoknak. Fiatal kora ellenére már megkeseredett, ezen felesége elvesztése és sebesülése sem segít, inkább évekre bebútorozik a jótékony homályba. Csak Natasa felbukkanása téríti vissza az életbe, de végül nem bizonyul elég erősnek apjával szemben, ezért ebben a kis olajágban is csalódnia kell. Sötét hangulata a szomorú véget hordozza végig magában, és semmilyen ékes beszéd, jól felépített érvelés nem tudja feledtetni: ez a férfi a halál jegyese, nem az életé.

natasa.jpgBach Kata Natasa Rosztovája vele szemben a pezsgő, színes, harsogó életszeretet, még akkor is, mikor elválasztják – egyik – szerelmétől. Végigkövethetjük, ahogy cserfes, gondtalan kislányból gyönyörű nővé érik, aki nagy szemekkel csodálkozik rá a világra és arra, hogy ő milyen hatással van rá. Hatalmas szíve van, és ha valakit bezár oda, mindent megtesz egyetlen mosolyáért is. Nem gonoszságból csalja meg Andrejt, hanem egyszerűen még annyi mindent kell megízlelnie az életből, hogy mindenbe belekap, amit felkínál neki a sors. A darab végének megcsonkítása Natasa esetében a legfájóbb: annyi minden várt volna még erre a karakterre, hogy hiába látjuk, milyen erős sziklaként áll Pierre mellett, nem érthetjük meg őt.

hercegek.jpgCseppet sem szerethető karakter Bolkonszkij herceg, de Hevér Gábor a darab legjobbja a szigorú apa szerepében (pedig szoros volt a mezőny, nagyon is!). Hajlíthatatlan férfi, akitől távol állnak az olyan bohém fogalmak, mint a boldogság vagy a kedvesség, kíméletlenül átgázol mindenkit, hiszen megrögzötten követi napi rutinját, aminek része, hogy valakiben öngyilkosságra hajazó gondolatokat ébresszen. Leginkább a lánya életét keseríti meg, mert nem hajlandó látni mások értékeit, ellenben durván megaláz bárkit, ha úgy érzi, így könnyebben éreztetheti, hogy igaza volt. Ez a vasszigor, keserű ember csak egyetlen egyszer törik meg, mikor azt hiszi, elvesztette a fiát – gyönyörű, szívbemarkoló jelenet!

marja.jpgSzilágyi Csenge Marjája a népmese legkisebb királylánya, aki úgy szerette az apját, mint a sót – körömszakadtáig védi és szereti az apját, aki talán nem is méltó egy ilyen tiszta és nemes lélek szeretetére. Mivel a hercegnő bátyjával ellentétben majd' egész életére Kopaszhegyen ragad, apja ridegsége elől a vallásba menekül, így bárkinek hajlandó segítő kezet nyújtani, és még az ellene vétkezőknek is megbocsát. Láthatjuk, ahogy elveszíti a férfiakba vetett reményét Anatole Kuragin (Telekes Péter) hűtlensége miatt, de azt sajnos már nem szemlélhetjük, hogyan találja meg azt a valakit, aki mellett leéli élete hátralévő részét. Hihetetlenül erős alakítás, minden színpadra lépése káprázatos.

liz.jpgÜde színfolt Tornyi Ildikó Lizként: Andrej várandós felesége a moszkvai, pétervári szalonok mintapéldánya, mindenkit ismer, mindenkiről van egy pletykája, önálló gondolatoknak azonban híján van. De ez nem is zavarja, csak az érdekli, hogy mindenkinek mosolyt csaljon az arcára – ennél fogva már önmagában is tragédia, hogy a Bolkonszkij-családba házasodott be. Saját szórakoztatására is, de teljes szívvel-lélekkel segíti Marját Kuraginék látogatásakor, nem rajta múlott, hogy a kiszemelt más ágyában kötött ki. Cserébe viszont egy gyönyörű haláljelenetet kapott.

helene.jpgA Háború és békének nincs egyértelműen negatív szereplője, de nem kérdés, kit lehet a legkönnyebben utálni: Hélénét, a minden tekintetben népszerű Kuragin-lányt, aki ügyes cseleknek köszönhetően Bezuhova grófnévá avanzsál. Kopek Janka megformálásában ez a csinos kis hárpia abban leli örömét, ha tutyi-mutyi férjét alázhatja és sorra csalhatja a nyalka helyi vagányokkal, hogy aztán igazi drama queenhez méltó nagyjeleneteket rendezhessen. Élvhajhászása mögül azonban néha kivillan, hogy ezt  nőt sohasem szerették megfelelően, ezért menekül mindenhez ami csillog, fénylik – és eltakarja a fájdalmát.

napoleon.jpgRemek szerepet kanyarítottak az ifj. Vidnyánszky Attila megformálta Bonaparte Napóleonnak is ebben a verzióban: a francia császár az első felvonásban gyakorlatilag Bezuhov lelkiismerete, egyszerre ördög és angyal pozícióban is csücsül a szereplő vállán (átvitt értelemben), és segíti lerendezni a lelke mélyén vívott háborúkat. Pierre bonapartizmusának végével jelenik meg Napóleon hús-vér valójában, szerintem egy teljesen feleslegesen a végletekig idétlenné tett jelenetben, de szerencsére innen még van visszaút, láthatjuk, hogy még a nagy Bonaparte sem akarta, hogy ennyi ártatlan vére tapadjon az ő kezéhez. De azért gyorsan legyűri a lelkiismeret-furdalását!

karacsonyi_2017_rb_610x610.jpgEgy aprócska, de annál hatásosabb jelenetet kap Karácsonyi Zoltán Platon Karatajevként: a nép fia ízes tájszólással próbálja feléleszteni a fogságba esett Bezuhov életkedvét, miközben olyan bölcsességeket fogalmaz meg a maga egyszerű, de nagyszerű módján, hogy a teológiaprofesszorok tátott szájjal hallgatnák. Beletörődött abba, amit a sors adott neki, és derűsen próbál a jövőbe nézni – amiből azonban neki kevés jut, halálával a remény is komoly sebet kap.

25550261_2120508374838589_4168628573893062216_n.jpgBevallom, kicsit aggódva ültem be a helyemre, nem tudtam elképzelni, hogyan tudnak egy ekkora volumenű történetet kevesebb mint három órában úgy bemutatni, hogy az embernek ne maradjon hiányérzete vagy megválaszolatlanul hagyott kérdése, de a Vígszínház tökéletes keretbe rendezte bele a mozaikdarabokat. A történteket végigkísérő zene felkarolja az eseményeket, de a csenddel is remekül operálnak (elég csak Andrej és Natasa keringőjére gondolnunk). A díszletek egyszerűek és rafináltak, a színészek olyan erőt sugároznak, hogy szinte hipnotizálják a közönséget. Bár a darab lezárásával én nem vagyok maradéktalanul elégedett, a záróképek sokáig fognak villogni a szemem előtt, miközben az internetet bújom a különböző Háború és béke feldolgozások után kutatva!

 

Fotók: Vígszínház, Közönség.hu

Címkék: Vígszínház Telekes Péter Háború és béke Szilágyi Csenge Hevér Gábor Karácsonyi Zoltán Tornyi Ildikó Király Dániel Bach Kata Zoltán Áron Wunderlich József ifj. Vidnyánszky Attila Kopek Janka

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://esszineszbenne.blog.hu/api/trackback/id/tr6513586563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.