HTML

"...és színész benne minden férfi és nő"

Beszámolók a színház világából, legyen az: kőszínház, szabadtéri színház, független színház, prózai színház, zenés színház, táncszínház, mozgásszínház, alternatív színház, klasszikus színház, repertoárszínház, árnyszínház, fényszínház, kis színház, nagy színház, óriás színház, monoszínház, tömegszínház, vidám színház, szomorú színház… Egy szóval minden, ami színház! Na jó, három szóval…

Facebook

Friss topikok

  • franyokriszta: @jolankovacs: Kedves Jolán! Én csak ezzel a szereposztással láttam a darabot, ezért csak róluk tud... (2016.03.14. 11:03) Illúzió a türelem – Sybill
  • franyokriszta: A lottó részt. Kicsit öncélúnak, indokolatlanul soknak tartottam az egymás mellett elbeszélés hang... (2015.06.02. 10:47) Sirály

Címkék

Abigél (1) Ábrahám Gabriella (1) Aczél Gergő (2) Adler Judit (1) Ágoston Katalin (6) Alföldi Róbert (3) Álmosd Phaedra (2) Ambruzs Ádám (2) Andrádi Zsanett (2) Andrusko Marcella (1) Angler Balázs (6) Angyalok Amerikában (1) Asiama Evelyn (1) Átrium Film-Színház (2) Átutazók (1) Auksz Éva (2) Az álomkommandó (1) Az ember tragédiája (1) A chicagói hercegnő (1) A folyón túl Itália (1) A hős és a csokoládékatona (1) A kaukázusi krétakör (1) A lepkegyűjtő (1) A mosoly országa (1) A Padlás (1) A szív hídjai (1) A végítélet napja (1) A velencei kalmár (1) A zöld kilences (1) A zsidó (1) Bajadér (1) Bakó Kitti (1) Balikó Tamás (1) Bálint Ádám (3) Balla Eszter (2) Balogh-Barta Viktória (1) Balogh Bodor Attila (4) Balsai Mónika (1) Bánfalvi Eszter (4) Bán János (1) Barabás Kiss Zoltán (1) Bardóczy Attila (1) Barkóczi Sándor (2) Baronits Gábor (1) Básti Juli (1) Bata Éva (2) Beleznay Endre (1) Belvárosi Színház (2) Benedek Miklós (1) Benkóczy Zoltán (2) Bereczki Zoltán (3) Bertalan Ágnes (1) Bíró Eszter (1) Blaskó Péter (3) Blénesi Zsolt (1) Bodnár Erika (1) Bohém Casting (1) Boldizsár Tünde (1) Boncsér Gergő (4) Borbás Gabi (2) Borbiczki Ferenc (1) Börcsök Enikő (2) Bordás Barbara (4) Bori Réka (1) Boronyák Gergely (1) Botos Éva (4) Brasch Bence (4) Broadway felett az ég (1) Buch Tibor (1) Budapesti Nyári Fesztivál (2) Bus István (1) Centrál Színház (10) Chicago (1) Chován Gábor (1) Cigányszerelem (1) Címzett ismeretlen (1) Cirkuszhercegnő (1) Csapó Attila (1) Csárdáskirálynő (1) Cseh Judit (3) Csengeri Ottília (5) Csere László (1) Cserna Antal (6) Csínom Palkó (1) Csókos asszony (1) Csomós Mari (1) Csonka András (3) Csopotterápia (1) Csorba Jázmin (1) Csőre Gábor (1) Csórics Balázs (1) Csuha Lajos (1) Csuja Gergely (1) Czenner Krisztina (1) Czigány Judit (3) Dancs Annamari (8) Dányi Krisztina (1) Dévai Balázs (1) Dézsy Szabó Gábor (6) Dobos Judit (1) Dóczy Gabriella (1) Dolhai Attila (7) Domoszlai Sándor (1) Dumaszínház (1) Édes Anna (1) Egri Bálint (1) Egri Kati (1) Egri Márta (1) Egyházi Géza (1) Egyszer élünk avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe (1) Elek Ferenc (1) Elfújta a szél (1) Elisabeth (1) Előd Álmos (1) Elsötétítés (1) Enyedi Éva (1) Érintések (1) Eszenyi Enikő (1) Esztergályos Cecília (1) És Rómeó és Júlia (1) Fábián Nikolett (1) Facskó Marica (1) Falusi Mariann (1) Fame (1) Faragó András (9) Farkas Dénes (2) Farkas Izsák (1) Farsang Emese (1) Fehér Tibor (4) Fekete-Kovács Veronika (1) Fekete Ernő (1) Feke Pál (3) Felföldi Anikó (1) Fesztbaum Béla (4) Ficzere Béla (2) Fischl Mónika (6) Földes Tamás (4) Földi Ádám (2) Forgács Péter (1) Formán Bálint (1) Frankó Tünde (1) Frányó Andrea (1) Függöny fel! (1) Fullajtár Andrea (1) Füredi Nikolett (1) Gáspár Sándor (2) Gazdag Tibor (1) Géczi Zoltán (1) Gere Orsolya (1) Gergely Katalin (1) Gerner Csaba (1) Gesztesi Károly (1) Geszthy Veronika (1) Getto Márton (1) Ghost (1) Góbi Rita (1) Góbi Rita Dance Company (1) Gőbölös Krisztina (1) Gömöri András Máté (3) Göth Péter (1) Gróf Gréta (1) Gubik Petra (1) Gula Péter (1) Gyabronka József (2) György-Rózsa Sándor (2) Györgyi Anna (1) Gyulai Csaba (1) Gyuriska János (1) Hábermann Lívia (1) Hair (1) Hajduk Károly (1) Hajdú István (1) Hajdú László (1) Halálos tavasz (1) Halápi Katinka (1) Halász Judit (2) Hamlet (1) Hamlet.ws (1) Harkányi Endre (1) Három nővér (1) Hartányi Gábor (1) Hassan G. Otero (1) Haumann Péter (1) Hazafit nekünk! (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegedűs Barbara (1) Hegedűs D. Géza (3) Hegyi Barbara (2) Heisz Krisztián (1) Herczeg Adrienn (1) Herczeg Tamás (1) Hernádi Judit (1) Herzl (1) Hevér Gábor (4) Hirtling István (1) Holecskó Orsolya (1) Homonnay Zsolt (5) Horváth Illés (1) Horváth Mónika (1) Horváth Virgil (1) Hujber Ferenc (1) Huszti Péter (2) Igó Éva (3) Illatszertár (1) Illés Zoltán (1) Isten kontra Alexander (1) Janicsek Péter (1) Jantyik Csaba (6) Janza Kata (5) Járó Zsuzsa (4) Jegercsik Csaba (1) Jenes Kitti (2) Jézus Krisztus Szupersztár (1) Jordán Adél (2) Jövőre Veled Itt! (1) Józan László (2) Józsa Imre (1) Juhász István (1) Juhász Levente (1) Kabai Alex (1) Kádár Szabolcs (4) Kállay Bori (3) Kalmár Magda (1) Kalocsai Zsuzsa (3) Kapitány Dorottya (1) Kapócs Zsóka (1) Karácsonyi Zoltán (2) Karányi Péter (4) Kardos Róbert (2) Karsai J. András (1) Kaszás Gergő (1) Katona József Színház (2) Katona László (2) Kékesi Gábor (2) Kékkovács Mara (3) Kelemen Dániel (1) Kerekes József (1) Kerekes Kristóf (1) Kereki Anna (1) Kerényi Miklós Máté (17) Keresztes Tamás (1) Kern András (1) Király Anna (1) Kiss Dávid (1) Kiss Diána Magdolna (1) Kiss Tivadar (1) Kiss Zoltán (1) Klinga Péter (1) Kocsis Dénes (7) Kocsis Gergely (2) Koldusopera (1) Köllő Babett (1) Komornik András (1) Kósa Zsolt (1) Koscsisák András (1) Kovács Áron (1) Kovács Gergely (1) Kovács Szilárd (1) Kováts Adél (1) Kramer kontra Kramer (1) Krétakör (1) Kulin András (1) Kulka János (7) Kurta Niké (1) Kútvölgyi Erzsébet (1) Laboda Zsanett (1) Ladinek Judit (1) Lajos András (1) Laki Péter (1) László Attila (2) László Zsolt (10) Lázár Balázs (1) Lázár Kati (1) Lear király (1) Lehoczky Zsuzsa (7) Lengyel Tamás (3) Lévai Enikő (1) Lili bárónő (1) Liptai Claudia (1) Lovas Rozi (1) Lukács Anita (2) Lukács Marcell (1) Lukács Sándor (2) Lukáts Andor (1) Macbeth (1) Madách Színház (3) Magyar Attila (3) Magyar Színház (1) Majsai-Nyilas Tünde (2) Makranczi Zalán (6) Makray Gábor (1) Marica grófnő (2) Marie Antoinette (1) Marik Péter (1) Martinovics Dorina (3) Márton András (1) Marton Róbert (2) Maszlay István (1) Mátyássy Bence (4) Ma este megbukunk (1) Medgyesi Mária (1) Melis Gábor (2) Menyasszonytánc (1) Mertz Tibor (1) Mester és Margarita (1) Mészáros András (3) Mészáros Árpád Zsolt (7) Mészáros Máté (2) Mészáros Piroska (1) Miklós Marcell (1) Mikroszínpad (1) Mikve (1) Misinszki Csilla (1) Miss Saigon (1) Moksony Milla (1) Molnár Ágnes (1) Molnár Áron (2) Molnár Ervin (1) Molnár Piroska (1) Molnár Szilvia (1) Monori Dominik (1) Monte Cristo grófja (1) Moravszki Enikő (2) Mucsi Zoltán (1) Muri Enikő (2) My Fair Lady (1) Nádasi Veronika (8) Nagy-Kálózy Eszter (2) Nagy Bea (1) Nagy Dániel Viktor (2) Nagy Ervin (2) Nagy Mari (3) Nagy Sándor (3) Nagy Zsolt (1) Náray Erika (2) Négy meztelen férfi (1) Némedi Árpád (1) Németh Ádám (2) Németh Attila (2) Németh Gábor (1) Németh Kristóf (1) Nemzeti Színház (8) Oláh Tibor (2) Operettszínház (23) Ördögölő Józsiás (1) Orlai Produkciós Iroda (5) Oroszlánok Aquincumban (1) Oszvald Marika (5) Ottlik Ádám (1) Ötvös András (1) Pálfalvy Attila (3) Pálmai Anna (2) Pál András (1) Pannon Várszínház (1) Pápai Erika (2) Papp János (4) Pap Kati (1) Pap Vera (1) Parasztopera (1) Parti Nóra (1) Pavlevits Béla (1) Peller Anna (5) Peller Károly (4) Pesti Színház (3) Péterffy Lili (1) Péterfy Bori (2) Péter Kata (3) Péter Richárd (5) Pethes Ágnes (1) Pető Kata (1) Petridisz Hrisztosz (6) Petróczi Gábor (1) Pillanatfelvétel (1) Pindroch Csaba (1) Pirgel Dávid (4) Pletykafészek (1) Pokorny Lia (4) Polyák Lilla (2) Polyák Rita (1) Porogi Ádám (1) Prescsák Zita (1) Punk Rock (1) Puskás Péter (1) Putz Attila (1) Rába Roland (2) Rada Bálint (4) Radics Bernadett (1) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (1) Raktárszínház (4) RAM Colosseum (2) Rékai Nándor (1) Rétfalvi Tamás (1) Réti Adrienn (4) Reviczky Gábor (1) Robin Hood a tolvajok fejedelme (1) Rómeó és Júlia (1) Rózsavölgyi Szalon (1) RS9 Színház (1) Rudolf Péter (2) Sáfrány Emese Aleska (1) Samu Kristóf (1) Sándor Péter (1) Sánta László (1) Sarádi Zsolt (1) Sárkány Zsolt (1) Sárközy-Nagy Ilona (1) Sasvári Sándor (1) Schell Judit (3) Scherer Péter (1) Schmied Zoltán (5) Schneider Zoltán (1) Serbán Attila (2) Seress Zoltán (1) Showszínház (1) Shrek (1) Siménfalvy Ágota (3) Simon Boglárka (2) Simon Kornél (4) Simon Panna Boglárka (4) Sinkó László (1) Sinthavong Zsófia (1) Sipos Imre (1) Sipos Vera (1) Sirály (1) Sodró Eliza (1) Sok hűhó semmiért (1) Söptei Andrea (4) Spinoza Színház (2) SportAréna (1) Stefancsik Annamária (1) Stefanovics Angéla (1) Stohl András (8) Sybill (1) Szabó Dávid (5) Szabó Dóra (1) Szabó Éva (1) Szabó Kimmel Tamás (5) Szabó P. Szilveszter (10) Szabó Vera (1) Szalay Kriszta (1) Szamosi Zsófia (1) Száraz Tamás (1) Szarvas József (1) Szatory Dávid (9) Szávai Viktória (1) Szegfű Ildikó (1) Szendy Szilvi (10) Szente Vajk (2) Szentivánéji álom (1) Szentmártoni Norman (1) Szép nyári nap (1) Szerdán tavasz lesz (1) Szerednyey Béla (1) Szerényi László (4) Szervét Tibor (1) Szikszai Rémusz (1) Szilágyi Csenge (3) Szinetár Dóra (2) Szkéné Színház (1) Szőcs Artur (2) Szolnoki Tibor (1) Szomor György (3) Szulák Andrea (4) Takács András (1) Takáts Eszter (1) Tamási Zoltán (1) Tavaszébredés (1) Telegdi Kamilla (1) Telekes Péter (4) Tenki Réka (3) Thália Színház (5) Thália Tanoda (1) Timon Barna (1) Tőkés Nikoletta (1) Tompos Kátya (2) Tornyi Ildikó (2) Törőcsik Mari (1) Tóth András (1) Tóth Gabi (1) Trecskó Zsófia (1) Trokán Nóra (1) Twist Olivér (1) Udvaros Dorottya (3) Ullmann Mónika (1) Úri muri (1) Vadász Zsolt (3) Vágó Betti (3) Vágó Zsuzsi (9) Varga Zsanna (1) Vári-Kovács Péter (2) Varju Kálmán (4) Városmajori Szabadtéri Színpad (1) Vásári Mónika (1) Vecsei László (1) Végh Judit (1) Veled Uram! (1) Verebes István (1) Veréb Tamás (2) Vérszipoly (1) Vicces királykisasszony?!? (1) Vidám Színpad (1) Vígszínház (5) Viktória (1) Visnyei Máté (1) Vizi Dávid (3) Vörös Edit (2) Zádori Szilárd (4) Zayzon Csaba (1) Znamenák István (2) Címkefelhő

Sirály

franyokriszta 2015.06.01. 14:01

 17661_1614379378807255_902157868437493589_n.jpgA színpadra is alkalmazott szerzők közül Csehov az én szívemben a kiemelt második helyet foglalja el, így mindig nagyobb elánnal veszek jegyet a műveiből készült előadásokra. Aztán igyekszem nem túlságosan kritikusan viszonyulni a látottakhoz. Így, bár Ványa bácsi az abszolút favorit, egyértelmű volt, hogy az Átrium-béli Sirályt látnom kell. Minél előbb.

Fehér Balázs Benő elvonatkoztatott az eredeti csehovi környezettől, és szocreál bájjal felruházott panel-falusi világba pakolta hőseinket. Akik persze, kevés kivétellel, mind megfelelnek a csehovi karakterképnek: szenvednek a boldogtalanságuktól, nagyszabású álmaik, vágyaik vannak, de a kisujjukat sem mozdítják érte, csak sóvárognak érte, beszélnek róla, el egymás mellett. Emellett nem egy szereplő kapott még egy sztereotípiával telepakolt skatulyát is, szerencsés érzékkel osztogatva, ezért van egyszerű, 11393225_1613304962248030_106238056778900666_n.jpgcsőlátású parasztemberünk, felületesen bólogató orvosunk vagy éppen vert asszonyunk is. Így vagyunk hát ott egy lecsupaszított dácsában, ahova nagy sebbel-lobbal érkezik az ünnepelt színésznő, Arkagyina, és fiatal szeretője, a méltán elismert író, Trigorin. Ennek örömére feje tetejére áll a ház. Arkagyina fia, az írói álmokat dédelgető Trepljov egy kis előadás megrendezésével fogadná a kedves mamát, melyben a főszerepet szerelme, Nyina játssza, aki mellesleg pont színésznő szeretne lenni. A bemutató kudarcba fullad, mivel Arkagyinának mindenre van pár megjegyzése, úgyhogy Trepljov dühödten elfut, megkezdve ezzel ámokfutását. Az álmoskás mocsárban ide-oda tekergőznek a szerelmi szálak, mindenki viszonzatlanul szerelmes valakibe: Medvegyenko (Orosz Ákos) szereti Mását, Mása szereti Trepljovot, Trepljov szereti Nyinát, Nyina kezdetben ezt elfogadja, de nem nagy meggyőződéssel, Polina Andrejevna szereti Dornt, Dorn pedig szeret csodálkozni és örülni – és közben ott van még Arkagyina is, aki Trigorint szereti, Trigorin horgászni és írni szeret, na meg ha van, aki dönt helyette, ezért szereti Arkagyinát, de aztán Nyina is szereti, ezért őt is szereti. Legalább Samrajev (Mihályfi Balázs) nem szeret senkit! Ez van, lehet szeretni, szeretni!11391121_1614397085472151_8812758760578005355_n.jpg Szóval ez alatt az érzelmi hullámvasút alatt Trepljov szakmai-személyi féltékenységből megkísérel egy gyengécske öngyilkosságot és egy párbaj kihívást – mindkettőt eredménytelenül. De Arkagyina és Trigorin csomagol, Nyina pedig utánuk szökik, hogy aztán ugorjunk pár évet az időben. Ekkora már Mása hozzáment az általa megvetett Medvegyenkohoz, de még mindig Trepljovról álmodik, Trepljov lehiggadt, elfogadott író lett belőle, míg Nyina élete színésznőként és szeretőként is kisiklott. Szorin (Derzsi János) betegsége miatt azonban újra összegyűlik a díszes kompánia, hogy pontot tegyenek a Sirály végére.

arkagyina.jpgNagyon kíváncsi voltam rá, milyen lesz Oszvald Marika egy az eddigi szerepeitől, játszott műfajaitól ennyire eltérő darabban – és olyan Arkagyinát sikerült megformálnia, ami tökéletesen passzolt a habitusához, és mégsem lógott ki a csehovi hősnőből. Harsány, izgága (itt tökéletes arányban tudott beépülni az „oszvaldmarikaság”), figyelmet megkövetelő nő, aki nem tud megküzdeni azzal, hogy bizony eljárogat felette az idő. Ez mondjuk a rafinériáját nem kezdi ki, a megfáradt, megtört asszonyból is azonnal előbújik a femme fatale, ha veszélyeztetve érzi pozícióját. Bravó!

trepljov.jpgPorogi Ádám Trepljovja a generációs szakadék túlpartja: egész életét anyja árnyékában kellett töltenie, ráadásul most jön egy minden szempont bólrivális férfi is a képbe, szeretetet nem igazán kapott Arkagyinától, csak talmi csillogást. Ettől függetlenül él benne egy ősi elkényeztetettség, és a dacos kisfiúságból még nem tudott felnőni, így hát ha baj van, akkor a hiszti, a dühöngés és a sírás a kézenfekvő megoldás. Az idő viszont megkomolyítja, Nyinával való végső dialógusában már képes hallgatni, felfogni, feldolgozni – csak túllépni nem.

trigorin.jpgKaszás Gergő Trigorinja a boldog békesség álarca mögött éldegélő kételyektől szaggatott férfi. A külvilág azt hiszi, hogy egy sikereivel, életével elégedett okos férfival néz csodálva farkasszemet, de mikor Nyinának sikerül a felálmodott külső mögé látnia, kiderül: egy saját tehetségének súlya alatt roskadozó, akaratgyenge gyermekkel állunk szemben. Ennek ellenére Trigorin pont nem a nyíltan, hosszan hangoztatottan szenvedő fajta: ő képes bármibe beletörődni, amit az erősebb akarat ráerőltet, maximum csak gyerekes, ideig-óráig tartó lázadásokat tud produkálni. És mégsem lehet lenézni!

nyina.jpgTrokán Nóra Nyina-alakítása is csatlakozik a bravúros sorba: cirka másfél órán keresztül egy nagyra nyílt szemű, mindenre rácsodálkozó, de semmit sem igazán értő, egyszerű lányt kapunk. Olyat, aki senkinek sem akar rosszat, aki mindenkit szeret, és természetszerűen viszont is szeretik őt, aki szívesen nevet, beszélget bárkivel, kérdez és néz mélyen a lelkekbe, és még az álmáért is mer kockáztatni! Az ő tragédiája is az utolsó felvonás: egy megkopott, kissé zilált elméjű, összetört nőt kapunk vissza, akinek az álmai már a minimálisra, undort közelítőre redukálódtak – de a szíve még ugyanúgy csordultig tele szeretettel!

dorn.jpgLászló Zsolt formálja meg Dorn doktort, a kissé túlságosan is felhevült, polina.jpgizgatott, botcsinálta színikritikus ex-Don Juant, akit maximum annyi zavar csak, hogy milyen ideges mindenki a környezetében, szedik-e rendesen a Supradint? A panaszkodás olyannyira távol áll tőle, hogy másokét sem hajlandó meghallani, még ha azok a mások esetleg a lábai előtt heverve zokognak, mint a szerelmével őt kitartóan hajszoló Polina, Parti Nóra megfáradt képében. Kettősük tökéletes tükör arról a két embertípusról, akit elkényeztetett az élet és akit sorozatosan ütlegel.

masa.jpgÉrdekes színfolt még Szilágyi Csenge Másája, az élőhalott halál jegyese, aki szenvedésében és önsajnálatában már oly' messzire ment, hogy szinte tényleg óhajtani lehet már neki a kaszást. Pedig összesen csak egy bánata van: Trepljov nem szereti, de ez olyan mélyen sebzi, hogy a pesszimizmus mobilis szobraként lengi be a teljes légteret, tovább gyötörve Medvegyenkot, akivel végül mégis csak úgy szúr ki legjobban, hogy feleségül megy hozzá, és gyereket szül neki.

10550938_1614396968805496_7089433578988944549_n.jpgFehér Balázs Benő rendezésében olyan ravaszul játszik a hirtelen beálló, hosszan tartó kakofóniákkal és csendekkel, hogy krimiszerű feszültséget tud teremteni vele egy Csehov-műben. Még vannak legvetkezésre váró klisék, mint a káromkodás indokolatlan és mértéktelen használata, vagy az új bemutatóknál lassan állandósuló színházi működésmód és/vagy közönség elleni kirohanások becsempészése, de egyéni látásmóddal mindenképp rendelkezik, és az utolsó felvonásbeli túlkapatás felett szemet hunyva remekül keveri ezt a régi, elvárt formákkal, fogyasztható formába csomagolva ezzel a filozofikus, mélyenszántó gondolatokat is. Összességében: egy Csehov-rajongó elégedett;)

 

Címkék: Sirály Trokán Nóra László Zsolt Parti Nóra Átrium Film-Színház Kaszás Gergő Szilágyi Csenge Porogi Ádám Oszvald Marika

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://esszineszbenne.blog.hu/api/trackback/id/tr877509244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

fefe2222 2015.06.01. 22:00:16

mit éreztél túlkapásnak ?

franyokriszta 2015.06.02. 10:47:50

A lottó részt. Kicsit öncélúnak, indokolatlanul soknak tartottam az egymás mellett elbeszélés hangsúlyozását, túlságosan szétrepesztette a színpadra tett addigi világ kereteit, kioltva ezzel az azt követő, ebbe beleolvadó Kosztya-Nyina jelenet szépségét, fontosságát, legalábbis az elejét mindenképpen. Szerintem. Szubjektív vélemény :)