2015. május 15. 10:01 - franyokriszta

Bajadér

_edv7228.jpgAz operett, ami anno megadta a végleges lökést a zenés színház szeretete felé vezető lejtőn. Ha nem láttam DVD-n vagy az interneten hatvanszor a sámánkereket, akkor egyszer sem! Aztán ezzel szépen be is bukfencezgettem ebbe a "teátrális" életérzésbe, amiből azóta sem jöttem ki - így hát időszerű volt végre élőben is látnom a Bajadért.

Ami a lokálfüstös szenvedély, a luxus övezte uralkodásvágy és a színház adta bohémság elegyével körbeszőtt Párizsban játszódik. Hősnőnk Odette Darimonde, a színház csillaga, _edv8640.jpgakibe hogy, hogy nem beleszeret a pont arrafelé időző lázadó trónvárományos, Radjami herceg. És viszont. Ezért hát Radjami inkognitóban ír egy operát kvázi Odette-nek, a librettót pedig nyíltan Fülöp jegyzi. Akinek a felesége, Marietta éppen a színházban szubrett, ennek ellenére mégsem az övé a szerep, így a hisztitől amúgy sem stílusidegen hölgyike egyre többször higgad a magyar újságírófiú, _edv7033.jpgés amúgy hatalmas nagy kamumester Szapáry környezetében. És hogy kiegyenlítődjön a nemek aránya, van még egy félhindu-félfrancia Simone-unk is, aki eredetileg a Radjaminé posztra szánt hölgyek nevelőnője, de amúgy nem áll távol tőle a nagyvilági élet. Na, ezek hatan kerülnek bele egy nagy képzeletbeli shakerbe, összerázva kulturális különbségekkel, foglalkozásból fakadó kötelezettségekkel és fékezhetetlen érzelmekkel, és végül egy fergeteges operettként kerülnek a néző poharába, Bajadér fantázianév alatt.

odette.jpgFischl Mónika csodálatos, csengő hangú Odette, az összes allűrjével együtt muszáj szeretni, és én kimondottan szerettem az egész darab folyamán neki drukkolni. Dacos, önfejű teremtés, aki tisztában van vonzerejével, és ezzel szeret is visszaélni, de nem lépi át azt a határt, hogy érzelmeket sértsen vele. Kivéve, ha az ő érzései sérülnek, mert megpróbálnak felé kerekedni. Akkor viszont mélybe hull és összetörik - de persze fel lehet onnan még emelni.

radjami.jpgDolhai Attila Radjamija az elkényeztetett fiatalember, akiben nem kevés megmaradt az akaratos, hisztis kisfiú korszakból, és ez néha már felnőttes zsarnokság képében manifesztálódott. Bár ahhoz szokott, hogy mindenki fejet hajt a parancsai előtt, néha azért bevillan az agyába a származása diktált kötelességtudat, de ezt képes azonnal dobni egy-egy újabb kihágásért. Itt-ott ugyan kicsit erőtlennek hatott, de még így is automatikusan középpontba tudta helyezni a figuráját az egzotikus bűvkörrel.

marietta.jpgSzendy Szilvi Mariettája egy aranyos kis pukkancs, akit kezdetben csak a fény és a csillogás vonz - valószínűleg ezért mehetett hozzá anno egy idősebb férfihez, és ez a talmi egzotikum keltette fel az érdeklődését Szapáryban is. Nem áll távol tőle a vidámság, de ugyanúgy a hisztéria sem, duzzogni viszont nagyon kitartóan tud, míg nem kuncsorognak a bocsánatáért. Végképp csak a hazugságokkal lehet kihozni a sodrából, különben csak a ledérsége része a dac.

szapary.jpgKerényi Miklós Máté a szélvész Szapáry, aki bármilyen helyzetből képes magát még kellemetlenebb szituációba lökni, mivel az ész nem túl közeli barátja. Szeleburdi figurája semmitől nem riad vissza, ha valami ostobaságot lehet végeredményként feljegyezni, vagy ha Marietta szép kacsója a tét. Máté általában tökéletesen lavírozik a bolondozás és az idétlenség határán, most sajnos gyakrabban billent át az utóbbiba. De olyan tüzes táncokat ropott, amivel képes volt szépíteni ezt a kis hibát.

simone.jpgSimone a hatosfogat egyetlen szereplője, akinek tényleg bőven van sütnivalója - Kékkovács Mara megfogalmazásában pedig egy igazi, ízig-vérig életteli nőt kapunk, aki ugyan képes tökéletesen illendő módon, a hagyományoknak megfelelően viselkedni, de mégsem egy szentfazék, hanem egy kissé csitris, kissé érett, gyönyörű nő, akinek vannak vágyai, álmai - és képes érte tenni is! A szereposztás egyik gyöngyszeme.

fulop.jpgPeller Károlynak kimondottan jól áll a visszafogottabb, érett táncos-komikus karaktere - Fülöpként már jelentősen megkeseredett a korától, a késlekedő sikertől és a feleségétől, ezért egy pukkancs, morcos koravén figurává aszalódott. Ebből kifolyólag a cinizmus a legfőbb fegyvere, és csodálkozva fedezi fel, hogy valakit még tud érdekelni - még ha az nem is a hőn vágyott Odette. A szakítás felett előadott színjátéka pedig egyenesen briliáns.

nbihdsc_0732.jpgA viccosztályt erősíti Péter Richárd igazgatója és Oláh Tibor titkára is. Előbbi a dörzsölt figura, aki kellően manipulálja a szálakat intézménye fenntartásáért, csillogásáért, kivéve persze, ha beleszerelmesedik az alkoholba, míg utóbbi a túlbuzgó, lassú felfogású, mindenre rácsodálkozó jobb-, illetve balkéz, aki számos nevettető pillanatot jegyezhet fel a neve mellett.

parker.JPGBalogh Bodor Attila Parker ezredese is említést érdemel - neki jut a bonyodalom keltő és fokozó szerep, pedig abszolút nem negatív karakter az övé. Egyszerűen csak más értékrendet követ, mint a többi szereplő: nála előbb a kötelesség, és csak utána az érzelem. Ezért még konspirálni, vagy éppen kárörvendeni és kész, de szerencsére a humor sem áll távol tőle.

crkx_edv7677.jpgA Bajadér remek lehetőségeket ad, nemcsak a színészeknek, hanem a teljes színházi stábnak: varázslatos jelmezek a mesés díszletekben, andalító muzsika, szemkápráztató táncok - a keleti kolorit találkozása az európai életérzéssel, nem kevés magyar fűszerrel megszórva. Ínyencfalat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://esszineszbenne.blog.hu/api/trackback/id/tr217458938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása